نشست های علمی و رواداری راه نقد و اصلاح قوانین نمایندگان در استیضاح
ایسنا/خراسان رضوی معـاون امور نظـارت و هماهنگی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری گفت: باید در مراکز آکادمیک و آموزشی، در چارچوب علمی با برپایی همایشها و نشستهای علمی و با رواداری بالا قوانین نقد شود تا زمینه اصلاح فراهم شود.
قاسم جعفری همزمان با هشتاد و ششمین سالگرد شهادت آیتالله مدرس در نشستی علمی که در ارتباط با “دانش پارلمانی” به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر برگزار شد، با اشاره به موضوع دانش پارلمانی “مرز بین نظـارت، مشورت و دخالت در آیینه رفتـار نمایندگان” افزود: در قانون فرآیندهایی تعریف شده و بین اینکه در عرصه عمل کسی قانون را مراعات نکند با کسی که نقد قانون داشته باشد تفاوت وجود دارد.
وی اظهار کرد: حقوقدانها و جامعه شناسان میتوانند نظریههای حقوقی داشته باشند و نسبت به قوانین و کارکرد آن نقد و ملاحظاتی ابراز کنند که ممکن است همین تلاشهای ناصحانه به اصلاح، تحول و کامل شدن یک قانون بینجامد و خلأهای قانون را جبران و در حل مشکل تعارض قوانین و مواردی از این دست کمک کنند.
معـاون امور نظـارت و هماهنگی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه باید در مراکز آکادمیک و آموزشی و با برپایی همایشها و نشستهای علمی، با رواداری بالا قوانین نقد و اصلاح شود، به بیان دیدگاههای خود ناظر بر سیره آیتالله مدرس و … پرداخت و گفت: برخورداری از دانش پارلمانی لازم یعنی یک مدیر اختیارات و وظایف خود را مبتنی بر قانون به عنوان فصل الخطاب بفهمد و هنر تعامل و درک متقابل با سایر مدیران و ارکان حاکمیت را داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه در موعد انتخابات، وظیفه مردم و برخی نهادهای مسوول سنگینتر است، اظهار کرد: بنا به عقیده شهید مدرس، باید از ورود افراد معروف به فساد عقیده و متظاهر به فسق به مجلس جلوگیری کرد که این کار در مراحل اولیه به عنوان وظیفه نهادهای قانونی مثل هیات اجرایی و بهویژه هیاتهای نظارت و شورای نگهبان انجام میشود.
نمایندگان در سوال و استیضاح سلایق شخصی را اعمال نکنند
جعفری افزود: انجام وظیفه نهادهای قانونی، چیزی از مسئولیت مردم نمیکاهد بلکه آنان هم باید در میان تأییدشدگان نهایی تحقیق کنند و به تعبیر شهید مدرس فرد أعلی و به ادبیات امروز فرد اصلح را برگزینند.
وی در خصوص کارهای نظارتی که نمایندگان انجام میدهند از جمله (سؤال، استیضاح، تحقیق و تفحص و…) گفت: این حقی است که قانون اساسی به نماینده مجلس برای دفاع از مصالح مردم داده اما مهم این است که از این ابزار و امتیاز که در اختیار وی گذاشته شده کجا و چگونه استفاده کند و البته نباید نماینده در استفاده از این ابزار، سلایق شخصی را اعمال کند.
جعفری در مورد آگاه شدن مردم به امور و نقش نمایندگان در مجلس به سخنان بزرگان از جمله شهید مدرس اشاره کرد و گفت: نماینده باید به مردم پاسخگو باشد.
معـاون امور نظـارت و هماهنگی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری همچنین بر لزوم بالا بردن آگاهی مردم تأکید کرد و افزود: مدرس سکوت مجلس و مجلسیان در برابر نقض قانون اساسی را ذم و تقبیح میکرد لذا نماینده مردم در بیان حق نباید ساکت باشد.
وی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی، حکومتی مردم پایه و مردمسالار است و مجلس شورای اسلامی یکی از ارکان اصلی تبلور این مردمسالاری است، اظهار کرد: علاوه بر آنچه در اسناد بالادستی مثل قانون اساسی به اهمیت جایگاه این قوه پرداخته شده در سیره امامین انقلاب هم این مهم به خوبی تشریح شده است.
جعفری افزود: رهبر معظم انقلاب بارها به مسئله بصیرت و معرفت عموم مردم و در درجه مسئولان اشاره دارند از این رو، در زمانی که دشمن تلاش میکند با جنگ ترکیبی شناختی کشور را به تباهی بکشاند، تنها راه نجات مسلح شدن به سلاح شناخت و عزم و اراده است تا رقیب نتواند با مختل کردن دستگاه محاسباتی ملت و حاکمیت به اهداف خود برسد.
قرار نیست تنها مدرس و شخصیتها را در تاریخ مرور کنیم
وی به ویژگیهای شخصیتی شهید مدرس اشاره کرد و افزود: شهید مدرس میفرمود:” در کشور قانون باید حاکم باشد و در همین راستا به عدالت آزادی آموزش اقتصاد و معیشت کشاورزی دامداری و غیره اهتمام داشت. او نقش و تکلیف مردم را مهم میدانست و معتقد بود اگر مردم آگاهانه و افراد شایسته برگزینند کارها بر مدار درست اداره میشود.
وی بیان کرد: شهید مدرس پنج دوره در مجلس به عنوان مجتهد حضور داشت و پیوسته دعوت به همگرایی میکرد و از اینکه نیروها به هم مجادله کنند پرهیز میداد، تاکیدش بر این بود که مملکت باید بر مدار مالیات اداره شود نه تک محصولی، وقتی حرف از مالیات به میان میآید یعنی رونق اقتصادی ایجاد شود تا امکان اخذ مالیات باشد.
معـاون امور نظـارت و هماهنگی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری گفت: لزوم عدم مغایرت قوانین در مملکت دینی وجهه همت شهید مدرس بود و در مقوله ارتباطات خارجی معتقد به دو سویه بودن و احترام متقابل و عزتمندانه بودن این تعاملات بود. از اعزام بیرویه فرزندان وطن به فرنگ و آسیبهای فرهنگی ناشی از آن نگران بود و معتقد بود، بهتر است معلم، استاد و متخصص از خارج بیاوریم.
وی درباره برگزاری همایش ملی شهید مدرس گفت: همایش ملی شهید مدرس باید به صورت علمی، فاخر، اثرگذار و کاربردی در دیار مدرس برگزار شود تا مورد استقبال و حتی تمجید مخاطبان و به ویژه فرهیختگان قرار بگیرد.
جعفری خاطرنشان کرد: در مفید بودن و داشتن خروجی نهایی چنین همایشها و نشستها باید دقت کرد، همانگونه که دشمن تیزبین و مآل اندیش است، فقط امروز را نمیبیند و برنامههای کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت حتی ۱۰۰ و ۳۰۰ ساله دارد، ما که از مکتب وحی و مدرسه رسالت و اهلبیت بهره میگیریم به چنین دوراندیشی سزاوارتریم.
وی تأکید کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که همایشها و نشستها معطوف به نتیجه باشد، لذا از برگزارکنندگان همایشها درخواست دارم که ببینند در این همایش چه سؤالات و مشکلاتی را میتوانیم حل کنیم. قرار نیست تنها مدرس و شخصیتها را در تاریخ مرور کنیم؛ بلکه گذشته باید چراغی برای امروز و فراروی آینده باشد.
منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روزبیشتر بخوانیمرونالدو زدگی حاد یا حادترین رونالدو مسئله این است؟
بیشتر بخوانیمشیرآلات بهداشتی
آخرین دیدگاهها